Програма «Школа і поліція»
Програма «Школа і поліція» розроблена в межах реалізації програми «Співпраця поліції та шкіл», яку впроваджують відповідно до проекту «Реформування системи кримінальної юстиції щодо неповнолітніх в Україні». Для реалізації програми керуються Методичними рекомендаціями щодо проведення просвітницько-профілактичних занять з учнями 1-11-х класів за програмою «Школа і поліція», схваленими для використання у загальноосвітніх навчальних закладах Науково-методичною комісією з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти МОН України (лист Інституту модернізації змісту освіти від 18.04.2016 № 2.1/12-г-159).
Повноваження та обов’язки шкільного офіцера поліції.
Задля створення та підтримки здорової і безпечної шкільної громади офіцер працює у партнерстві з: учнями вчителями адміністрацією, керівництвом школи батьками іншими органами поліції громадою.
- Офіцер зосереджує свою роботу на такій діяльності, як: проведення просвітницько-профілактичних занять з учнями за програмою «Школа і поліція» проведення індивідуальних зустрічей з учнями та (або) їхніми батьками (особами, які їх замінюють) забезпечення вчасного та ефективного реагування на виклики керівників навчальних закладів участь у батьківських зборах і педагогічних радах проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи серед батьків та педагогічних працівників щодо попередження негативних явищ в учнівському середовищі.
- Офіцер зобов'язаний: бути присутнім у школі та проводити профілактичну роботу з учнями, залучаючи їх до позитивних видів діяльності планувати та впроваджувати разом із відповідальною особою заходи, направлені на попередження правопорушень серед учнів, а також заходи реагування на інциденти, які сталися на території школи встановлювати й підтримувати конструктивні, засновані на довірі, стосунки з адміністрацією закладу, вчителями, учнями та їх батьками брати участь у засіданнях рад з профілактики злочинності, за потреби — у зборах батьківських комітетів та педагогічних нарадах пропагувати законослухняну поведінку серед учнів та поширювати серед них відповідні інформаційні матеріали забезпечувати вчасне та ефективне реагування (реагувати) на виклики відповідальної особи інформувати персонал закладу, представників батьківських комітетів, учнівського самоврядування щодо негативних явищ у молодіжному середовищі інформувати батьків щодо порядку дій та установ, з якими потрібно зв'язатися у випадку зникнення дитини надавати допомогу жертвам правопорушень виконувати інші обов'язки згідно з чинним законодавством України.
- Офіцер має право також бути консультантом, допомагаючи працівникам школи визначати необхідні дії у разі насильницької поведінки та пояснювати процедури поліцейського розслідування.
Повноваження та обов’язки відповідальної особи.
Відповідальна особа має належно виконувати свої обов’язки, що виникають у контексті спільних зобов’язань навчального закладу, передбачених угодою та внутрішніми шкільними правилами.
Відповідальна особа зобов'язана: інформувати учнів, їхніх батьків, інших відповідальних за них дорослих щодо правил поведінки у закладі сприяти впровадженню практик, які спрямовані на заохочення безконфліктної, неагресивної поведінки учнів у закладі сприяти роботі офіцера та надавати підтримку щодо роботи з учнями, батьками на території закладу за необхідності забезпечувати участь офіцера у зборах батьківських комітетів, адміністрації школи, ради з профілактики злочинності та інших подібних заходах вчасно (протягом навчального дня або негайно) повідомляти офіцеру про інциденти, які потребують втручання поліції за необхідності сприяти проведенню зустрічей офіцера з батьками забезпечувати офіцерові вільне відвідування та перебування на території закладу задля проведення профілактичних заходів, зокрема й надавати місце для проведення бесіди з учнями запрошувати офіцера до участі у шкільних заходах, які проводяться для учнів та (або) їхніх батьків.
Відповідальна особа та офіцер мають підтримувати тісне партнерство та намагатися максимально використовувати його задля профілактики злочинності в шкільному середовищі.
Профілактична робота шкільного офіцера поліції.
Офіцер спільно з директором закладу або заступником директора з виховної роботи мають узгодити: середню кількість годин перебування у закладі для провадження профілактичної роботи з учнями першочергові напрями роботи. Першочергові напрями роботи визначають на підставі аналізу загальної інформації про навчальний заклад, а також інформації про: зареєстровані правопорушення, вчинені учнями закладу кількість зареєстрованих повідомлень про інциденти від навчального закладу протягом попереднього навчального року стан злочинності в районі, де розміщено заклад.
Спеціальні форми профілактичної роботи офіцер має узгоджувати з адміністрацією навчального закладу, щоб мінімально втручатися в навчально-виховний процес. Офіцер разом із відповідальною особою на початку кожного навчального року складають щорічний план спільних заходів профілактичної роботи з учнями за визначеною формою. Заходи профілактичної роботи передбачають, зокрема: присутність офіцера у школі та спілкування з учнями індивідуальні бесіди з учнями проведення тематичних занять з учнями участь у засіданні батьківських комітетів та інших заходах, що проводить навчальний заклад.
Очікувані результати співпраці.
Робота офіцерів у навчальних закладах сприятиме: створенню безпечнішого середовища у школі зменшенню злочинності у школах ліпшому партнерству між школами та поліцією формуванню позитивного сприйняття поліції громадою захисту вразливої категорії учнів від віктимізації та вимагання створенню позитивної моделі для наслідування. За ефективної реалізації програми очікують сформувати в учнів мотиваційний (бажання), когнітивний (знання) та поведінковий (уміння та навички) компоненти безпечної, правомірної поведінки задля запобігання ризиків для здоров’я і життя та правопорушень.